پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی یکی از موضوعاتی است که همیشه در حوزه سئو در مورد آن بحث می شود. url فارسی و یا انگلیسی در وردپرس یا استفاده از نامکهای فینگلیلیش سوالاتی است که ممکن است برای هر کسی که تازه کار خود را با وردپرس شروع کرده یا حتی کسانی که مدتهاست از سیستم های مدیریت محتوای مختلفی استفاده می کنند، پیش می آید.
در این مقاله از وردپرس نارنجی به بررسی سوال پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی باشد می پردازیم.
پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی در وردپرس
قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم لازم است نکاتی را در زمینه پیوند یکتا و ساختار آدرس دهی صفحات سایت بررسی کنیم.
- پیوند یکتا، نامک، URL، slug، آدرس صفحه و… همگی یک معنی دارند.
- ممکن است در مقالات مختلف خوانده باشید که انتخاب آدرس در سئو خیلی تاثیر دارد؛ به درست و غلط بودن این موضوع یا میزان اهمیت پیوند یکتا در سئو سایت کاری نداریم. اما چیزی که در این بین مهم است این است که، سئو مثل یک رتبه کنکور است که باید درهر کدام از فاکتورهایی که در سئو سایت تاثیر گذار هستند، رتبه و امتیاز قابل قبولی رو دریافت کنید. برخی از این فاکتورها مثل دروس تخصصی هستن که ضریب و ارزش بالایی دارند، برای همین رعایت آنها میتواند رتبه شما رو نسبت به دروس عمومی که ضریب کمتری دارند بهتر و بیشتر بالا ببرد.
- ساختار یک آدرس در وب پارسی در فرمتهای فارسی، انگلیسی یا فینگلیش دیده میشود که در این بین استفاده از فینگلیش کار اشتباهی هست. چرا که تایپ فینگلیش اصلا در هیچ فرهنگ لغتی وجود ندارد. بنابراین از انتخاب آدرسهایی که به صورت فینگلیش هستند شدیدا دوری کنید.
برای انتخاب پیوند یکتای مناسب در وردپرس به صورت کلی می توان یک قانون دو بخشی در نظر گرفت که اگر از این قانون تبعیت کنید، ساختار آدرس سایت شما بهینه خواهد بود.
کوتاه و مرتبط با موضوع صفحه
۱-آدرسها کوتاه باشند
اگر در آدرسهایی که در هنگام افزودن نوشته در وردپرس ساخته میشود دقت کرده باشید، در صورتی که پیوند یکتا روی حالت نام نوشته قرار داشته باشد و تغییری در آن لحاظ نکنید وقتی آدرس نوشته رو کپی میکنید و داخل شبکههای اجتماعی یا یک پیام رسان مثل تلگرام paste میکنید آدرس به صورت کلی زیر و رو شده و کاراکترهایی مثل % و ۲ و F و… در آن قابل مشاهده هستند. اما اگر نوشته دیگری بسازید و از یک عنوان انگلیسی استفاده کنید، بعد از اینکه لینک برای نوشته ساخته شد به صفحه نوشته که مراجعه کنید میبینید که دقیقا کلماتی که توی عنوان تایپ کردید درآدرس هم قرار دارد و با یک کاراکتر خط تیره از هم جدا شده اند.
پس آدرسهایی که انگلیسی هستند کوتاهتر خواهند بود و آدرسهای فارسی بلند هستند. پس استفاده از حالت انگلیسی به دلیل کوتاه بودن و تغییر کاراکترهای زبان محلی بهتر و کوتاهتر خواهد بود. کوتاه بودن آدرس هم یک ملاک اصلی برای موتورهای جستجو به حساب میاد. پس، از این نظر استفاده از URL انگلیسی اولویت خواهد داشت.
۲-آدرسها معنا دار باشند
گوگل روز به روز در حال هوشمندتر شدن است. می توان گفت گوگل به کمک ابزاری توانسته آدرسهای صفحات را درک کند و با بررسی کردن محتوا و آنالیز کامل برای هر زبان بفهمد که محتوایی که داخل یک صفحه وجود دارد با آدرس همخوانی دارد یا خیر. بنابراین از نظر معنایی هم میشود این نتیجه رو گرفت که اگر پیوند یکتا یا SLUG که برای نوشته انتخاب میکنید شامل موضوع نوشته باشد و بتوان از آدرس یک نوشته پی به محتوای آن ببرد، می توان نتیجه خوبی از نظر رتبه بندی هم دریافت کرد.
پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی
بر اساس دو قانونی که در بالا ذکر شد، با یک دو راهی مواجه میشویم که آیا از URL فارسی استفاده کنیم یا اینکه از URL انگلیسی! چرا که از نظر کوتاه بودن آدرس، پیوند انگلیسی و از نظر معنایی هم هر دو تقریبا در یک سطح قرار دارند. برای اینکه بتوان به یک انتخاب درست طبق این قانون رسید به برتریهای هر کدام میپردازیم.
۱-کوتاه بودن لینک انگلیسی نسبت به لینک فارسی
لینکهای انگلیسی نسبت به urlهای فارسی به شدت کوتاه هستند. کافی است یک تست انجام داده و در یک پست از ۵ کلمه انگلیسی در نامک استفاده کنید و در یک پست دیگر ۱ کلمه فارسی در نامک بنویسید و سپس هر دو url را کپی و در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام انتشار دهید. url فارسی درحالی که ۴ کلمه کمتر داشت ولی طولانیتر است و از تعداد کاراکترهای بیشتری تشکیل شده است.
۲-سئو مناسب url انگلیسی نسبت به url فارسی
همانطور که قبلا گفتیم هر چه url پستهای سایت ما کوتاهتر باشند به بهینه سازی اصولی سایت نزدیکتر است، پس با توجه به حرفهای بالا و منطق میتوانیم بگوییم که پستها با نامک انگلیسی در سئو مناسبتر هستند.
۳-رابط کاربری آدرس انگلیسی نسبت به فارسی
اگر دقت کرده باشید، وقتی آدرسهای شما انگلیسی هستند خوانا هستند و به راحتی میشود آنها را به همان حالتی که هستند دید. اما در حالت فارسی آدرسها غیرقابل خوانا هستند و از کاراکترهایی تشکیل شده اند که نمیشود آنها رو خواند.
۴- آنالیز سخت آدرس فارسی نسبت به انگلیسی
خیلی وقتها نیاز داریم از ابزارهای مختلفی در جهت بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت خود در گوگل استفاده کنیم، مثلا یکی از این ابزارهای مهم سرچ کنسول است. مشکل زمانی آغاز میشود که ساختارهای آدرس ما فارسی هستند و با چشم نمیتوان تشخیص داد که آدرسها برای کدام پست یا صفحه است. درحالی که در آدرسهای انگلیسی این شرایط به راحتی در اختیار وبمستر و مختصص سئو قرار میگیرد.
۵-کاربرپسند بودن آدرس انگلیسی نسبت به آدرس فارسی
وقتی پستها یا مقالات شما با نامک انگلیسی درج میشوند url کاربرپسندتر خواهد بود و به راحتی با یک نگاه میشود موضوع مقالهها رو حدس زد ولی پستهایی که با نامک فارسی درج میشوند، url با حروف نامشخص در محیطهای دیگر مثل شبکه های اجتماعی نمایش داده می شوند و اصلا با نگاه به لینک نمیشود حدس زد که مقاله مورد نظر درباره چه موضوعی است. پس با لینک های انگلیسی تجربه کاربری (User Experience) بهتری در سایت خواهیم داشت.
۶-به خاطر سپردن و تایپ کردن راحتترurl انگلیسی نسبت url فارسی
خیلی از مدیران، وبمستران و طراحان سایت بدون سرچ کردن، مستقیم آدرس سایتهای مورد نظر خود را تایپ میکنند و وارد صفحهای خاص از یک وب سایت میشوند، حال اگر لینک یا url سایت فارسی باشد کار سختی است و تقریبا در ۹۹ درصد موارد کسی لینک فارسی را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ نمیکند.
۷-ایندکس شدن سریع تر url انگلیسی نسبت به url فارسی
تجربه شخصی که خودم نشان می دهد که لینک های انگلیسی سریعتر و راحتتر ایندکس میشوند و موتورهای جستجو بیشتر طرفدار پیوندهای انگلیسی هستند و به نظر من باعث افزایش سرعت سایت هم میشود. از آنجایی که هندل کردن urlهای انگلیسی نسبت به فارسی برای سرور راحت تر استف پسسرعت پاسخ گویی هم بیشتر خواهد شد، هر چند این مورد شاید زیاد محسوس نباشد ولی در سرورهای اشتراکی که بیشترین میزبانی را دارد قابل توجه است.
نتیجه گیری
اینکه از پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی استفاده کنید، از نظر سئو و بهینه سازی تفاوت زیادی ندارد و فقط کافی است لینکهای شما کوتاه و معنادار باشند. حتی در زبانهای محلی به دلیل اینکه عمده جستجو مربوط به زبان همان موقعیت مکانی است میتواند استفاده از آدرس فارسی بهتر هم باشد. اما در انتخاب آدرس انگلیسی یا فارسی یک نکته وجود دارد و آنUX یا رابط کاربری است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که زبان فارسی انتخاب شده باشد کاراکترهای بی معنی در آدرس وجود دارد و کوتاهی لینکها رو نقض خواهد کرد. به همین خاطر هست که استفاده از آدرس انگلیسی بخاطر کوتاهتر بودن و خوانا بودن مهمتر خواهد بود.
نظر خود را در رابطه با استفاده از نامکهای فارسی و انگلیسی با ما در وردپرس نارنجی به اشتراک بگذارید.
قوانین ارسال دیدگاه