تم فارست فارسی

چک لیست سئو ۲۰۲۰ (۱۵ نکته برای رشد قطعی رتبه سایت)

چک لیست سئو (SEO Checklist)

چک لیست سئو

با رعایت مداوم نکات این چک لیست، می‌توانید مطمئن شوید که ۱۰۰% ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما افزایش خواهد یافت.

آیا در محتوا اصول لینک سازی داخلی را رعایت کرده‌اید؟

لینک سازی داخلی یکی از مهم‌ترین قوانین سئو است. هر مطلبی که می‌نویسید حتما درون آن به سایر صفحات مرتبط در سایت خود لینک دهید.

اگر سایتتان محتوای زیادی دارد و نمی‌دانید چگونه لینک محتوای مرتبط را بدست آورید به تصویر زیر توجه کنید.

چک لیست سئو

ما برای پیدا کردن مطلبی مرتبط با مقاله‌ای که هم اکنون در حال مطالعه آن هستید به گوگل مراجعه کردیم و عبارتی که در تصویر بالا داخل کادر جستجو مشاهده می‌کنید را جستجو کردیم. به این شکل لینک کلیه محتوایی که مشابه با مقاله فعلی بود نمایش داده شد و همانگونه که در ابتدای این مقاله دیدید، یک لینک به مقاله چک لیست سئو تکنیکال دادیم.

همچنین اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، هنگام درج لینک بخش جستجو نمایان می‌شود و از آنجا نیز می‌توانید لینک مقالات مرتبط را پیدا کنید.

البته فراموش نکنید که همواره برای مقالات نباید لینک سازی کنیم، بلکه لینک سازی برای دسته‌های سایت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در خصوص لینک سازی حرفه‌ای در دوره آموزش صفر تا صد سئو بصورت کامل صحبت کرده‌ایم.

یک نکته کلیدی دیگر در بحث لینک سازی وجود دارد که اکثر وب‌سایت‌ها آن را انجام نمی‌دهند و آن نکته این است که به مقالات مرتبط به سایت‌های مطرح دیگر لینک دهید. بعنوان مثال ما اگر در خصوص سئو مقاله‌ای بنویسیم، حتما به صفحه آن در ویکی پدیا و یا سایت‌های مطرح در سطح جهان لینک می‌دهیم. اما بسیاری این تصور اشتباه را دارند که اگر به سایت‌های دیگر لینک دهند از اعتبار صفحه آنها کاسته می‌شود! در صورتی که اینگونه نیست و با لینک سازی حرفه‌ای، بصورت بهتر موضوع صفحه توسط گوگل درک می‌شود. در همین صفحه لینک به ویکی پدیا وجود دارد که می‌توانید در همین نزدیکی‌ها آن را پیدا کنید! رعایت اصول مفهومی و ساختاری در بحث سئو بسیار مهم است.

استفاده صحیح و بجا از تگ‌های H1 تا H6 را فراموش نکنید

تک به تک صفحات وب‌سایتتان باید ساختاری مشخص داشته باشند. وجود ساختار هم باعث درک بهتر صفحات وب توسط موتورهای جستجو می‌شود و هم لذت خواندن را توسط کاربران افزایش می‌دهد و خلق تجربه کاربری بهتر، یکی از موارد مهم در سئو است.

تاثیر تگ H1 بر سئو چیست

در مبحث تگ‌های H1 تا H6، باید همانند فهرست‌بندی یک کتاب و یا یک پایان نامه عمل کنیم. یعنی مهمترین عنوان در هر صفحه به همراه کلمه کلیدی درون تگ H1 نمایش داده شود (عنوان پست) و سپس زیر عنوان‌های اصلی درون تگ H2 قرر گیرد و اگر آنها نیز شامل زیر عناوین دیگری شوند، درون تگ H3 نمایش داده شود و به همین ترتیب تا H6 می‌توانیم پیش رویم. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید.

عنوان مقاله: دیجیتال مارکتینگ چیست (اگر کد نویسی قالب استاندارد باشد، همواره عنوان مطلب را درون تگ H1 نمایش می‌دهد)

عنوان اصلی داخل متن مقاله (۱): چرا یادگیری دیجیتال مارکتینگ مهم است؟ (بصورت H2 باید نمایش دهیم)

عنوان اصلی داخل متن مقاله (۲): دیجیتال مارکتینگ شامل چه روش‌هایی است؟ (بصورت H2 باید نمایش دهیم)

زیر عنوانِ (دیجیتال مارکتینگ شامل چه روش‌هایی است): سئو و بهینه سازی سایت (بصورت H3 باید نمایش دهیم)

در اینجا اگر سئو خود شامل زیر مجموعه باشد، عنوان اصلی آنها را بصورت H4 نمایش می‌دهیم و طبیعتا متن‌ها را باید همواره بصورت عادی و بدون استفاده از تگ‌های هدینگ نمایش دهیم.

حالا که توضیحات سئو بعنوان یک زیر عنوان در سطح ۳ تمام شد، به سراغ زیر عنوان بعدی می‌رویم.

زیر عنوانِ (دیجیتال مارکتینگ شامل چه روش‌هایی است): بازاریابی محتوا (بصورت H3 باید نمایش دهیم)

عنوان اصلی داخل متن مقاله (۳): از اینجا به بعد هم اگر عنوان اصلی وجود داشت بصورت H2 نمایش می‌دهیم و به همین ترتیب تا انتها پیش می‌رویم.

چرا مهم است که کلمه کلیدی درون H1 نمایش داده شود؟

اگر دقت کرده باشید اکثر افرادی که قصد دارند از محتوای ما استفاده کرده و منبع را ذکر نمایند، عنوان مطلب را بعنوان منبع ذکر می‌کنند. در نتیجه شانس اینکه دقیقا روی کلمه کلیدی هدف بک لینک جذب کنیم بالا می‌رود.

سئو تصاویر ساده و آسان! اما …

سئو تصاویر

سئو تصاویر کار بسیار راحتی است، اما به میزان قابل توجهی می‌تواند impression یا نمایش تصاویر در گوگل را افزایش دهد و هر چه میزان نمایش بیشتر باشد، شانسِ بیشتری برای جذب ورودی داریم.

اما جالب است بدانید در عین حال که سئوی تصاویر ساده است و وقت زیادی نمی‌گیرد، وب‌سایت‌های بسیاری آن را انجام نمی‌دهند. شما می‌توانید با انجام سئو تصاویر، شانس بیشتری برای جذب ورودی از بخش جستجوی تصاویر گوگل داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم به مقاله سئو تصاویر در سایت میهن لرن مراجعه کنید و بصورت کامل با سئوی تصاویر آشنا شوید.

اسکیما جذاب و دوست داشتنی!

قبلا در مقاله «اسکیما چیست» بصورت کامل در خصوص Schema صحبت کردیم. اسکیما باعث می‌شود تا هم محتوای صفحه برای موتورهای جستجو بیشتر قابل درک شود و هم در موتورهای جستجو نتایج به شکل جذاب و متفاوت نمایش داده شوند. متمایز دیده شدن لینک‌ها در صفحه نتایج جستجو باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) می‌شود.

تاثیر اسکیما بر سئو

در تصویر بالا وجود ستاره‌ها به دلیل استفاده از اسکیما در کدهای سایت میهن لرن است. قطعا لینک‌هایی که دارای ستاره هستند و از سایر لینک‌ها در صفحه نتایج جستجو تمایز دارند جلب توجه کرده و بیشتر روی آنها کلیک می‌شود. پس حتما از اسکیما در بحث سئو فراموش نکنید. اسکیماهای بسیار زیادی داریم که در مقاله مربوطه همه‌ی آنها را معرفی کرده‌ایم.

تلاش برای متقاعد سازی کاربر برای ماندن در چند ثانیه نخست!

اگر در چند ثانیه نخست نتوانید کاربران را متقاعد کنید تا در سایت شما باقی بمانند، آسیب جدی به سئوی سایت وارد می‌شود.

در حقیقت اگر کاربر وارد سایت شود و چند ثانیه بعد روی دکمه Back کلیک کند و به صفحه نتایج جستجو برگردد، می‌گوییم “Pogo-sticking” رخ داده است و بر اساس معیارهای الگوریتم رنک برین، به شدت به سئوی سایت آسیب می‌زند.

اما برای اینکه کاربر را متقاعده کنیم تا در سایت بماند، چه کاری باید انجام دهیم؟

  • سرعت لود سایت کمتر از ۳ ثانیه باشد (قبلا در مقاله افزایش سرعت سایت، بصورت کامل به این موضوع پرداخته‌ایم)
  • اولین جمله مقاله شما انگیزه بخش و امید بخش باشد، بعنوان مثال با خواندن این مقاله بصورت ۱۰۰% می‌توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید. جملاتی نظیر این که کاربر مطمئن شود در انتها یک دستاورد دارد.

خلاصه تا می‌توانید مخاطب را درگیر مطلب کنید تا آن را تا انتها بخواند و زمان ماندگاری در سایت شما افزایش یابد.

محتوای چشم نواز طراحی کنید

سئو محتوا

هیچ فردی دوست ندارد وارد صفحه‌ای شود که پشت سر هم فقط و فقط متن خالی است. وجود عناصر گرافیکی مانند تصاویر، ویدیوها و باکس‌های جذاب می‌تواند جذابیت محتوای‌تان را بیشتر کند و باعث خلق تجربه کاربری بهتر شود.

همچنین سعی کنید جملات را کوتاه بنویسید و پاراگراف‌های زیاد طولانی نداشته باشید.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، به کمک افزونه المنتور می‌توانید محتوایی فوق العاده جذاب تولید کنید.

تحقیقات کلمات کلیدی را به خوبی انجام داده‌اید؟

تحقیق کلمات کلیدی

در علم سئو زیاد با کلیدواژه‌ها کار داریم، به نوعی می‌توان گفت بخش اعظمی از سئو، کار با کلمات کلیدی است.

اگر بتوانید در انتخاب کلمه کلیدی خوب عمل کنید، گام بسیار مثبتی را برداشته‌اید. اما اگر کلمات کلیدی را به خوبی گزینش نکنید، علیرغم تلاش زیاد، بازدید قابل توجهی از سمت موتورهای جستجو جذب نخواهید کرد.

اگر در این زمینه تخصص ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تحقیق کلمات کلیدی را مطالعه کنید.

متاتگ دیسکریپشن را با حوصله بنویسید

متاتگ دیسکریپشن

دیسکریپشن همان بخش توضیحات است که در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود.

این بخش نیز همانند عنوان، در ترغیب کاربر به کلیک کردن تاثیر زیادی دارد.

سعی کنید هم کلمه کلیدی اصلی مقاله و هم کلمه کلیدی مترادف آن را در این بخش قرار دهید.

برای نوشتن متاتگ دیسکریپشن باید از افزونه‌های سئو استفاده کنید. بعنوان مثال برای نوشتن دیسکریپشن در افزونه Yoast SEO، می‌توانید در پایین صفحه افزودن نوشته به بخش زیر مراجعه کنید.

نحوه نوشتن متاتگ دیسکریپشن در وردپرس

آن قسمت از متن که بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر شود در گوگل نمایش داده نخواهد شد و فقط ۱۶۰ کاراکتر اول نشان داده می‌شود.

آیا عنوان مطلب، ترغیب کننده است؟

هرچند که محتوایی فوق العاده عالی بنویسید که ارزش هزاران بار خواندن را داشته باشد، اما تا عنوانی جذاب و ترغیب کننده نداشته باشد، مخاطب را برای مطالعه جذب نمی‌کند.

یک عنوان خوب باید به سبک یکی از ساختارهای زیر نوشته شود:

  • شامل اعداد باشد. بعنوان مثال «۷ تکنیک شگفت انگیز در سئو».
  • توصیفی باشد. بعنوان مثال «بهترین روش‌های کسب درآمد از اینترنت»
  • سوالی باشد. بعنوان مثال «چگونه فروش سایت را افزایش دهیم؟»
  • مقایسه‌ای باشد. بعنوان مثال «وردپرس بهتر است یا جوملا؟»

اگر عنوان محتوای خود را در قالب یکی از ساختارهای بالا قرار دهید، شانس افزایش نرخ کلیک (CTR) برای مشاهده محتوا وجود دارد. از آنجا به بعد وظیفه محتوای جذاب است که کاربر را برای خواندن میخکوب کند. ترجیحا کلمه کلیدی خود را در عنوان بکار ببرید.

همچنین در برخی از عنوان‌ها می‌توانید از ایموجی (شکلک) برای جلب توجه بیشتر استفاده کنید. ایموجی‌های بسیاری از سایت emojipedia.org قابل دریافت است. 😊 🥳

طول محتوا استاندارد است؟

نباید محتوا را صرفا برای رفع تکلیف منتشر کنید، روی تولید محتوای خوب حسابی وقت بگذارید و محتوایی را منتشر کنید که کاربران برای خواندن آن میخکوب شوند.

یکی از نکاتی که بسیار مهم می‌باشد، این است که طول محتوا کوتاه نباشد. از نگاه متخصصان سئو و استانداردهایی که افزونه Yoast SEO نشان می‌دهد، حداقل طول قابل قبول برای محتوا ۳۰۰ کلمه است؛ اما سعی کنید محتوایی بسیار جامع و حداقل در بازه ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه تولید کنید.

همچنین لارم است بدانید که بحث محتوای عمیق نیز وجود دارد و نیاز است که برخی از محتوا بیش از ۵۰۰۰ و حتی ۱۰۰۰۰ کلمه باشند.

mojadam

    نوشته‌های مرتبط

    قوانین ارسال دیدگاه

    • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
    • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
    • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
    دیدگاه‌ها

    *
    *

    0