تم فارست فارسی

۱۱ نکته برای سئو تصاویر (جذب بیشتر بازدید از جستجوی تصویری گوگل)

آموزش کامل سئو تصاویر

نکاتی که از این بخش به بعد می‌گوییم، آموزش کامل سئوی تصاویر است و حتما آنها را هنگام درج یک تصویر در سایتتان رعایت کنید تا مطمئن شوید که بهینه سازی تصاویر را بر اساس علم سئو رعایت کرده‌اید.

درج کلمه کلیدی در خصوص Alt تگ img

در گذشته که بحث ماشین لرنینگ وجود نداشت و گوگل بصورت دقیق قادر به شناسایی تصاویر نبود، مهمترین اصل در سئو تصاویر درج کلمه کلیدی در تگ alt تصاویر بود. اما این موضوع همچنان مهم است و به جرات می‌توان گفت اصل کار در سئوی تصاویر می‌باشد. اما چرا با وجود پیشرفت گوگل همچنان مهم است؟ برای روشن شدن پاسخ به تصویر زیر توجه کنید.

گاهی اوقات یادگیری ماشین گوگل هم اشتباه می‌کند! به همین دلیل سئو تصاویر مهم است

همانطور که همیشه گفته‌اند انسان جایز الخطاست، گوگل هم ممکن است اشتباه کند! در تصویر بالا گوگل تا ۹۱% حدس زده است که تصویر ارائه شده، تصویر یک پنیر است؛ در صورتی که اینگونه نیست و در تصویر یک کره را مشاهده می‌کنیم!

اکنون بنظر شما اگر از تکنیک‌های سئوی تصاویر استفاده کنیم، گوگل نیز بهتر نمی‌تواند تصاویر سایتمان را شناسایی کند و آنها را در بخش جستجوی تصاویر خود بیشتر نمایش دهد؟ قطعا پاسخ مثبت است. پس پیش به سوی اولین نکته مهم در بهینه سازی تصاویر برای گوگل.

در هر تصویر حتما خصوصیت alt در تگ img را با کلمه کلیدی مرتبط با تصویر پر کنید.

اما اگر تاکنون با زبان html کار نکرده باشید، حتما این سوال برای‌تان پیش می‌آید که خصوصیت alt چیست؟

محتویاتی مانند عکس و ویدیو که در هر صفحه داخل مرورگر مشاهده می‌کنید در پشت صحنه بخشی از آنها توسط کدهای html خلق شده است. بعنوان مثال کد خام نمایش یک تصویر در زبان اچ تی ام ال به شکل زیر است.

img-tag

مقدار خصوصیت src، یا آنجا که “flower.jpg” نوشته شده است، در واقع نام فایل تصویر به نام flower.jpg که روی سرور قرار دارد آمده است. این آدرس را می‌توان بصورت کامل نیز وارد کرد، بعنوان مثال https://www.mihanlearn.net/image/flower.jpg. اما تگ img دارای خصوصیات بیشتری می‌باشد مانند height, width, alt, title و غیره که در ادامه بعد از src می‌توانند نوشته شوند. از نظر علم سئو، پر کردن خصوصیت alt ضروری است، یعنی کد بالا استاندارد نیست و باید به شکل زیر نوشته شود.

img-html-tag

اینجا درون تگ alt نوشتیم: این یک گل آبی است.

اما نکته چیست؟

ما صرفا ننوشتیم flower یا blue flower که مستقیم به کلمه کلیدی اشاره کنیم و در واقع عکس را توصیف کردیم و کلمه کلیدی را درون آن بکار بردیم. هر چند که می‌توانستیم تنها کلمه کلیدی را بنویسم، اما در مقالات طولانی که نیاز به تصاویر زیادی داریم، تکرار زیاد کلمات کلیدی درون خصوصیت alt، شبیه به کیورد استافینگ در سئوی کلاه سیاه می‌شود و ممکن است تاثیر منفی بر سئوی سایت بگذارد.

پس با نوشتن کلمه کلیدی به حالت توصیفی درون خصوصیت alt، می‌توانیم تا حد زیادی به گوگل کمک کنیم تا تصویر را شناسایی کند.

پر کردن این خصوصیت ضروری است. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید هنگام آپلود تصاویر بخشی که در تصویر زیر مشخص شده است را حتما تکمیل کنید.

Image SEO with alt tag

اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید، کافی است خیلی ساده همانند کد بالا، خصوصیت alt را به تگ img اضافه کنید.

همچنین کاربرد خصوصیت alt از دیدگاه طراحان وب برای این است، زمانی که به دلیل کندی سرعت اینترنت و یا به دلیل عدم توانایی رندر تصاویر توسط مرورگر، تصاویر لود و نمایش داده نشوند، بجای آن متن درون alt به نمایش در بیاید تا کاربر متوجه شود که در این بخش از صفحه، تصویری با این موضوع وجود داشته است.

درج کلمه کلیدی در نام تصاویر

اشتباه رایجی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند این است که تصاویر را دقیقا با همان نامی که هست آپلود می‌کنند. بعنوان مثال اگر نام تصویر ۰۳۰۶۱۳۶۷۱۳۷۴٫jpg است، با همین نام آن را آپلود و در سایت درج می‌نمایند. در صورتی که یکی از آیتم‌های گوگل برای شناسایی تصاویر، نامشان می‌باشد.

حتما کلمه کلیدی مرتبط با تصاویر را درون نامشان قرار دهید و سپس آنها را بارگزاری کنید. در برخی تصاویر نام را فارسی قرار دهید و در برخی انگلیسی.

بعنوان مثال:

SEO.jpg

سئو.jpg

همچنین نام برندتان را نیز می‌توانید در تصاویر قرار دهید. مانند:

iphone-x-MihanLearn.net.jpg

درج تصویر نزدیک به محتوا

هر تصویر را دقیقا نزدیک به محتوای مرتبط با آن درج کنید. همچنین اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، هنگام آپلود بخش «توضیح مختصر» را با توضیحات مرتبط پر کنید تا در Caption تصویر نمایش داده شود. این موارد نیز به گوگل برای شناسایی بهتر تصاویر کمک می‌کند.

استفاده از اسکیما

در مقاله اسکیما چیست، به معرفی کامل انواع اسکیما پرداختیم. در حقیقت وجود کدهای اسکیما در سایت باعث غنی‌تر شدن نتایج جستجو در گوگل می‌شود.

هنگامی که لینک‌های سایتمان در صفحه نتایج جستجوی گوگل بصورت متمایز نمایش داده می‌شوند، نرخ کلیک (CTR) افزایش می‌یابد و افزایش نرخ کلیک بر اساس الگوریتم رنک برین گوگل باعث بهبود رتبه سایت می‌شود.

برخی از کدهای اسکیما وجود دارند که باعث تمایز تصاویر در صفحه نتایج جستجوی تصاویر گوگل می‌شوند. برای نمونه به تصویر زیر توجه کنید.

تاثیر اسکیما بر سئوی تصاویر

وجود کدهای اسکیما باعث شده است تا سه بخشی که در تصویر بالا با کادر قرمز مشخص کرده‌ایم، برای تصاویر بخش فروشگاه میهن لرن در گوگل پدیدار شود. آیا این موارد باعث تمایز تصاویر سایتمان در بین هزاران هزار تصویر نمی‌شود؟

همچنین به تصویر زیر دقت کنید.

Schema for image seoهمانگونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در جستجوهای موبایلی بخش Product وجود دارد که با کلیک روی آن، این فیلتر را مشخص می‌کنیم که فقط محصولات نمایش داده شوند. این قابلیت مخصوصا در سئو فروشگاه‌های اینترنتی کاربرد دارد.

از آنجایی که به قرمه سبزی خیلی علاقه دارم، در بخش جستجوی تصاویر گوگل دستور پخت قرمه سبزی را جستجو کردم و نتایج تصویر زیر نمایش داده شد.

سئو تصاویر سایت آشپزی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، کنار برخی از تصاویر، علامت چنگال و چاقو وجود دارد و برخی نه. این علامت به دلیل استفاده از اسکیما Recipe نمایان شده است. قرمه سبزی چون غذای معروفی است، اکثر سایت‌های آشپزی معروف دستور پخت آن را قرار داده‌اند و سایت‌های مطرح معمولا استفاده از اسکیما را بلد هستند، به همین دلیل صفحه پر شده از چنگال و چاقو! اما در سایر غذاها که کمتر معروف هستند به این شکل نیست و با استفاده از این اسکیما می‌توانید خاص و متمایز از سایرین باشید. طبیعتا افراد ترغیب می‌شوند روی تصویری کلیک نمایند که کنار آن چنگال و چاقو است. افزایش نرخ کلیک، ویژگی فوق العاده کدهای اسکیما است.

به تصویر زیر توجه کنید، در جستجوهای موبایلی نیز این علامت وجود دارد.

آموزش سئوی تصاویر سایت آشپزی

برای اینکه در خصوص اسکیماها بیشتر بدانید، حتما به مقاله‌ای که اشاره کردیم در سایت میهن لرن مراجعه کنید.

استفاده از بهترین و مناسب‌ترین فرمت تصاویر

در دنیای گرافیک برای تصاویر فرمت‌های مختلفی تعریف شده است، فرمت‌هایی که برای همه ما آشنا هستند مانند JPG, JPEG, PNG, GIF, TIF, WebP و غیره.

اما بسیاری از افراد شناختی از این فرمت‌ها ندارند و با استفاده از فرمت‌هایی که برای دنیای وب بهینه نمی‌باشند، اشتباهی رایج در سئو را با هر آپلود تصاویر، تکرار و تکرار می‌کنند.

فرض کنید بجای اینکه یک تصویر را با فرمت JPG بارگزاری کنیم، با فرمت PNG بارگزاری نماییم و همانگونه که می‌دانید ذاتا حجم تصاویر در فرمت PNG بسیار بیشتر از فرمت JPG می‌باشد، در صورتی که کیفیت‌ها تقریبا یکسان است. به تصویر زیر توجه کنید.

بهینه سازی تصاویر برای گوگل

وجود تصاویر با حجم بالا در  سایت باعث کاهش سرعت لود صفحات سایت می‌شود. قبلا در مقاله افزایش سرعت سایت بصورت دقیق و جزئی دلایل اهمیت سرعت بارگزاری سایت را گفتیم و پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید. پس یکی دیگر از مواردی که باید رعایت کنیم، این است که از فرمت مناسب تصاویر استفاده کنیم تا به سئو تکنیکال سایت لطمه‌ای وارد نشود.

توجه به اندازه تصاویر

اگر از قالب‌های غیر استاندارد و سیستم‌های مدیریت محتوای ضعیف استفاده کنید، معمولا در این بخش به شدت دچار چالش می‌شوید.

فرض کنید اندازه یک باکس ۲۵۰ پیکسل در ۲۵۰ پیکسل است. در این باکس یک تصویر نمایش داده می‌شود. کیفیت تصویر عالی است و دقیقا تصویر در سایز ۲۵۰*۲۵۰ پیکسل نمایش داده می‌شود. اما یک مشکل می‌تواند وجود داشته باشد، بنظر شما این مشکل چیست؟

مشکل اصلی این است که سایز واقعی تصویر می‌تواند بعنوان مثال ۲۳۰۰*۲۵۰۰ باشد که توسط کدهای html کوچک شده و در اندازه ۲۵۰*۲۵۰ نمایش داده می‌شود. این یعنی، مرورگر کاربر همان تصویر ۲۳۰۰*۲۵۰۰ را دانلود می‌کند. یعنی حجم فایل بسیار بیشتر از چیزی است که در واقع باید باشد!

در حقیقت، تصویر اصلی هم باید در اندازه ۲۵۰*۲۵۰ پیکسل باشد تا حجم آن به شدت کاهش یابد و در نتیجه باعث افزایش سرعت بارگزاری شود.

این مورد در وردپرس معمولا بصورت خودکار و یا با استفاده از افزونه‌ها حل می‌شود.

mojadam

    نوشته‌های مرتبط

    قوانین ارسال دیدگاه

    • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
    • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
    • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
    دیدگاه‌ها

    *
    *

    0